Derslerimde Minecraft Kullanıyorum

 Derslerimde Minecraft Kullanıyorum

Bu yazı özel bir okulda işe koşulan Minecraft kullanım tecrübesini içermektedir. İfadeler öznel olmakla beraber Minecraft’ın başarıya olan etkisini artırdığına dair iki adet çalışma yapmış durumdayız. Yakın gelecekte bu çalışmalarımızı çeşitli platformlardan yayınlayacağız. En kısa ifade ediliş biçimiyle Minecraft küplerle tasarım yapma olanağı tanıyan üç boyutlu bir oyundur. Günümüzde eğitim amacıyla kullanılabilen “Education” sürümünü temin etmek mümkündür.

Eğitimde yaratıcılık ve yenilikçilik bazen risk almayı gerektirir. Bu bağlamda Minecraft üzerine gitmek de bir miktar risk barındırmaktadır. Altı üstü bir video oyununun riski ne olabilir diye soracak olursanız, haberlerde video oyunlarla ilgili küçük bir arama yapabilirsiniz. Bilhassa ülkemizde bazı kesimlerce “oyunlar kötü, zararlı, tehlikeli” algısını pekiştirecek her fırsatın değerlendirildiğini görebilirsiniz. 2015 yılında Minecraftın yasaklanması bile gündeme gelmişti. Mavi Balina, Momo gibi zararlı uygulamalardan yola çıkarak oyunların zararlı olduğu sonucuna varan pek çok kişi hala mevcuttur. Halbuki dinamikleri incelendiğinde bu uygulamaların video oyunu olmaktan daha çok mesajlaşma uygulamasına daha yakın olduğu görülmektedir. Günümüzde Minecraft’a dair görüşün biraz daha yumuşamasına karşın Minecraft’ın değeri hala eğitim camiasında geniş kitlelerce anlaşılamamıştır.

İşte böyle bir ortamda yenilikçi öğretmenler ve okullar Minecraft’ı sahiplenmiş durumdadırlar. Minecraft’ın eğitimimizdeki yeri yalnızca bilişim veya teknoloji derslerinde sınırlı kalmamalıdır. Öyle ki hemen her branşta içerik geliştirmek ve uygulamak mümkündür.

Buradan sonra şahsi deneyimlerim paylaşılacaktır.

Kurumsal bir özel okulda sosyal bilgiler öğretmeni olarak mesleğimi icra etmekteyim. 2019-2020 yılı için dönem başında idarenin desteği ile öğrencilerin Minecraft hesaplarını temin ettik. Artık tüm öğrencilerin tabletlerinde Minecraft eğitim sürümü mevcuttu. Peki bu duruma tepki gösteren veli olacak mıydı? Çocuklarla derste Minecraft ile ders işlerken başkaları tarafından “Bu öğretmen ders işlemiyor” algısı oluşur mu gibi kaygılarımın yersiz olduğunu daha sonra fark edecektim. Çünkü bu süreçte gerek idare, gerek iş arkadaşlarım ve gerekse veliler ile öğrenciler tarafından çok destek gördüm.

Minecraft Educationun tabletlere yüklenmesi bir son değildi. Aksine bir başlangıçtı. Çünkü içerik geliştirmeksizin, oyun içerisinde öğrenciler takip edilmeksizin minecraft’ı derste kullanmak mümkün değildir. Bu nedenle farklı bir mesai beni beklemekteydi. Sosyal bilgiler dersi için içerikler geliştirip derste uygulamaya başladım. Uzun saatler harcayıp oluşturduğum Türkiye haritası üzerinde pek çok ders işleme olanağım oldu. Öğrenciler Minecraft ile duymak ve görmekle sınırlı kalmıyorlardı yaşantı edinebiliyorlardı. En yüksek dağın Ağrı Dağı olduğunu okuyup, görmüyorlar ya da benden dinlemiyorlar bizzat kendileri gidip buluyorlardı. Yaşantı edinilen derslerde öğrencilerin bilgilerini taşımada daha başarılı olduklarını fark ettim. Öğrenciler ezberlemektense anlamlı öğrenme fırsatı bulabiliyorlardı.

Bilişim dersi için kullanılmakla sınırlı kalacak gibi görülen Minecraft Education, sosyal bilgiler dersinde dolu dolu kullanılabiliyordu. Derken matematik, Türkçe, fen bilimleri gibi branş öğretmenleri de Minecraft’ı derslerinde kullanma talebinde bulundular. İçerik geliştirme kısmında ise destek sağlayabilmek mutluluğumu bir kat daha artırmıştı. Böylece özverili öğretmenlerle Minecraft neredeyse tüm derslerde kullanım alanı buluyordu.

 

Peki Minecraft sadece öğretmenler tarafından geliştirilen içeriklerin derste kullanımıyla mı sınırlı kaldı? Hayır. Öğrenciler hiçbir talep olmaksızın kendileri ders içerikleri geliştirmeye, Minecraft’ta ünite ve konu anlatımları hazırlamaya başladılar. Öyle ki kodlama kısmında öğrencilerden çok şey öğrendim. Üstelik şimdi yeni projeler peşindeyiz.

Yazıda sona gelirken belirtmek isterim ki Minecraft öğrenciler arası az ya da çok şunları kazandırmaktadır:

Yaratıcılık

Üretkenlik

İşbirliği

Analitik düşünme

Sınırlı kaynakların kullanımına ilişkin fikir sahibi olma

Çevre düzenlemesi

Ve dahası…

Bir özel okul öğretmeni olarak, öğrenciler için belirtilen tüm faydalarla birlikte;

Öğrencileri tanıma,

Mesleki heyecanını artırma,

gibi pek çok alanda fayda sağladığını deneyimlemiş durumdayım.

Son olarak Minecraft tüm faydalarına ve eğitimde kullanılma olanaklarına karşın dikkatle ele alınması gereken bir uygulamadır. Unutmamak gerekir ki, bu ülkede kendisini Pikachu zannedip camdan atlayan çocuk yüzünden Pokemon yasaklanmıştır. İşin dramatik kısmı ise Pikachu uçabilen bir Pokemon bile değildi.

Dr. Fatih Aygören , 01-02-2020 tarihinde yazdı.